Zo, lang genoeg gewacht met een update...
De E-50/75 hebben niet zoals de Tiger I/II, Panther torsiestaven die de romp ingaan, maar het hele schokbrekerpakket is aan de buitenkant van de romp gemonteerd.
Dit zou als voordeel hebben dat een kapot onderdeel makkelijker te vervangen is, en kosten besparend in tijd, manuren en ook geld om zo'n pakket te produceren.
Of mijn interpretatie van dit schokbreker pakket geheel op schaal is en accuraat laat ik maar achterwege, het gaat erom dat het functioneel is.
Het origineel zou met schotelveren worden uitgerust.
Een test door mij met schotelveren bracht aan het licht dat het veel te stug is, wat ik al had verwacht.
Dus maar gewone drukveren gebruikt.
Hieronder een schets welke ik op het web vond:
Een tekening uit een boek in het Japans (!) leverde de nodige maten.
De tekeningen die ik al had laten uitprinten in 1:16 van de zijaanzichten van de E-50/75 leerde dat de maten niet geheel overeenkwamen.
Met een beetje modelbouwers vrijheid dit toch voor elkaar gekregen
Voor de constructie heb ik ABS buis van Plastruct gebruikt, daar het erg sterk is.
Binnen in de buis zit een kleinere buis die als geleider voor de wormwiel fungeert.
Tussen de buizen zit een I balk van styreen, die voor de juiste afstand zorgt.
Verdere opvulling met strip styreen.
Zichtbaar de asgaten van de draagarmen. (voorkant)
Achterkant.
Het uitgefreesde delen worden opgevuld met styreen. (voorkant)
Achterkant met de buizen voor de draagarm assen.
Dit deel komt onder tegen de bodem.
Gaatjes geboord voor de afdekplaat aan de voorkant.
Sleufjes gefreesd voor de moeren.
Met moeren en afdekplaat.
De afdekplaat is uit 2mm aluplaat gemaakt, waarin ik twee gaten heb geboord en er glijlagers van de KT loopwielen heb verlijmd.
Met 2mm stalen zeskantbouten geborgd.
De voorste moeren houden de zeskantbouten, in de achterste komen de inbusbouten die het geheel op de romp vastzetten.
Later meer...
dit is mijn 500e bericht