Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 19 apr 2024, 05:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 jun 2013, 10:07 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Beste allemaal,

Na mijn eerste fotoserie over de nieuwe Heng Long Sherman, volgen hieronder de nieuwe foto's van mijn M4A3. De Sherman is een onderdeel van mijn Remagen diorama in wording. Met dank aan Pieter Jutte van strijdbewijs.nl voor zijn adviezen en fotomateriaal, Dominique van rctank.de voor zijn snelle levering en service als je het nodig hebt en tot slot sjablonen4you.nl voor wederom een perfecte set verfsjablonen. Zie de berichten op pagina 2 voor een foto van de gebruikte verfsjablonen.

Ik heb de kunststof bogies vervangen door de metalen bogies van Matorro en daarbij voor geinteresseerden een (Duitstalige) handleiding geschreven.
Na de voorste luiken uitgezaagd te hebben heb ik zelf gemaakte scharnierende metalen luiken met eveneens zelfgemaakte metalen persicopen geplaatst. Alle persicopen en kijkgaten zijn voorzien van een laagje groen/blauwe pvc beglazing. De meegeleverde accessoires zijn door mij vervangen door al dan niet zelf gemaakte metalen versies. De standaard HL 0,5 Watt speaker heb ik vervangen door de HL 3 Watt speaker waardoor een beter klankspectrum ontstaat.

Het totale gewicht van de Sherman na alle modificaties bedraagt ruim 4.7 kg, zo zwaar als een zak piepers dus waardoor de kleine Sherman stevig op de weg ligt en niet over het parcours waggelt. Om de Sherman een gegoten indruk te geven, heb ik de Sherman met Mister Surfacer 500 behandeld en daarna met Vallejo olive drab geairbrushed met m'n nieuwe air brush compressor van rubenco.nl (Willem bedankt voor de service en de koffie!) en m'n nieuwe triple action air brush pistool van rctank.de. Vervolgens heb ik het geheel gedry-brushed. De tracks zijn zwart gemaakt met Birchwood Casey Aluminum Black o.a. te koop o.a. bij hesvanzweeden.nl/contents/nl/d188_01.html. Ik heb ook de variant van Saemann Aetztechnik uitgeprobeerd die goedkoper is, maar wat meer tijd nodig heeft. Ik heb de 'rubberen' T48 chevrons kaal geschuurd, hoewel ze natuurlijk een rubberkleur moeten hebben, krijgen de tracks zo meer diepte. Voor meer informatie over de verschilende Sherman tracks types zie:

http://web.inter.nl.net/users/spoelstra/g104/track.htm

Afbeelding

De US bemanning (3 stuks) zijn van Sol Mar en geleverd door rctank.de. Gebruikte armpatches zijn van de 9th armored division. Een onderdeel daarvan heeft de spoorbrug bij Remagen veroverd. Op de Sherman zijn her en der 1.5 mm grootte serienummers aangebracht. Niet de officiele serienummers maar de geboortedata van mijn gezinsleden, vind ik iets origineler.

Afbeelding
De zandzakken komen van Isabel Hinze op Ebay (isabel_hinze@t-online.de) De reserve tracks zijn van metaal. De metalen schakels 4.5 x 7 mm aan de onderzijde (voor- en achterkant) van de Sherman heb ik via rctank.de besteld bij fechtner-modellbau.de. De periscoop, van de lader bovenop de koepel, is draaibaar gemaakt m.b.v. een kogelgelagerde ring met flens.

Afbeelding
De houten kistjes aan de zijkant komen van Tanktoko-apeldoorn.nl. De metalen oprijplaten schaal 1:16 van finelinemodellbau.com (tevens verkrijgbaar bij fechtner-modellbau.de) zijn geleverd door rctank.de. Een veel goedkopere kunststofvariant is verkrijgbaar via https://www.shapeways.com/model/1117949 ... Box-search. Op de koepel zijn metalen reserve tracks bevestigd. In de koepel is het kunststof luik vervangen door een zelfgemaakte metalen versie (zichtbaar op de volgende foto), waardoor je zicht hebt op de aangebrachte rode verlichting in de koepel. De schijnwerper boven op de koepel is functioneel gemaakt, bevat nu verlichting en is 180 graden draaibaar. In de koepel is tevens een werkend 30. cal machinegeweer geplaatst identiek aan die van de boordschutter.

Afbeelding
De staande schutter is van Verlinden, draait mee met de koepel en 'zweeft' daarom iets boven het canvas doek. Het hoofd van de Verlindenfiguur heb ik vervangen voor meer passend hoofd met zelfgemaakte bril. De 50. cal is van metaal. De reservetrackhouders en loopreinigerset aan de onderzijde van het bagagerek zijn door mij gemaakt van metaal. De kunststof motorafdekking heb ik vervangen door een metalen scharnierende versie, zodat ik toegang heb tot de door mij geinstalleerde (oplaadstekker/aan/uit-schakelaar/oliebijvulpunt)-module. De reserve aandrijf-/loopwielen op het achterdek zijn van metaal.

Afbeelding
Naast de zandzakken, houtenafdekking e.d. werd ook kippengaas als bescherming tegen projecttielen gebruikt. Het metalen kippengaas (Wire Form contour Mesh) vond ik na enig zoeken op internet bij triskelfantasy.com. De soldaat houdt een kaart van Remagen met daarop de bekende spoorbrug in zijn hand. In het serienummer is mijn geboortedatum verwerkt. De fiets aan het bagagerek, is een 3D print van een infanteriefiets van de Wehrmacht, geleverd door shapeways.com. Bij gebrek aan eigen fietsen, leenden de Amerikanen her en der fietsen, in dit geval dus een infanteriefiets van de Wehrmacht.

Afbeelding

Afbeelding
Ik ontdekte dat ik geen camouflagenet meer van vetdoekjes hoef te maken. Bij Wentink in Arnhem, is sinds deze week camouflagenet van Joefix Studio's uit Belgiƫ in diverse kleuren verkrijgbaar.

Helaas ben ik niet in de gelegenheid om de Sherman tijdens de BTN-dag op zondag 14 juli te laten zien. Ger Hanssen neemt dat stokje van mij over en laat 'm jullie zien. Bedankt Ger! Na de vakantie begin ik aan het Remagen diorama en krijgen onze eerdere getoonde diorama's een upgrade.

Ik wens jullie allemaal een fijne zomervakantie toe! Tot gauw.


Groet,

Erwin R. Robijn


Laatst bijgewerkt door Erwin R. Robijn op 13 aug 2013, 20:49, in totaal 29 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling