Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 29 apr 2024, 16:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009, 15:04 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 maart 2009, 19:24
Berichten: 447
Woonplaats: Twello
Hallo, allemaal.

Ik ben van beroep vrachtwagenchauffeur en rij al meer dan 20 jaar met een combinatie gevaarlijk afval door Nederland.
Mijn baas (van Gansewinkel) heeft ook chemokarretjes en sinds 1,5 jaar rij ik daar nu op.
Mijn gebied is zo ongeveer de gehele Achterhoek, waar we huis aan huis inzamelen en ook standplaatsen hebben.
Bij klein chemisch afval hebben we het ook over batterijen.
Regelmatig worden er oplaadbare batterijen van diverse soort en grootte ingeleverd, waaronder de batterijen die in tanks (onze hobby) e.d. worden gebruikt.
Noem mij een vakidioot, maar het is mij opgevallen dat er maar weinig modelbouwers zijn, die de gevaren van een oplaadbare batterij kennen.
Als er bij mij zo'n batterij wordt ingeleverd, test ik eerst of er nog stroom in zit.
Is dit het geval, dan laat ik de persoon die de batterij inlevert, zien wat er gebeurt als de polen contact maken.
De batterij word binnen 2 minuten zo heet, dat ze zelfs met handschoenen aan niet meer vast te houden zijn.
De batterij begint te roken en zich zo op te warmen, dat ze in brand vliegt.
Ook kunnen ze dan ontploffen, waardoor het zelfontbrandende materiaal uit het binnenste van de batterij zich over een behoorlijke afstand verspreidt.
Nu weet ik dat vele modelbouwers een chemobox onder de trap, hobbykamer of in een schuur bewaren.
Heb er ook nog wat restjes thinner, lijm en andere brandbare stoffen bij, dan kun je wel na gaan, dat als je pech hebt, je je huis kwijt kunt raken.
(of nog erger, jouw of andermans leven)
Nou weet ik ook wel, dat dit KAN gebeuren, maar ik wou het toch maar even mededelen.
Zet in ieder geval je chemobox op een veilige plaats, zodat de kans dat er wat gebeurt, klein is.

Groet, Arjan.

_________________
leef nu !!!!
het is later dan je denkt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling