Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 12 mei 2024, 03:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 jul 2009, 17:16 
Wij gaan op vakantie naar Normandie met de sleurhut. We zitten 2 weken aan de kust, een beetje linksboven Caen.
Voor mij is het de 1e keer dat ik daar dan ben, voor de rest van het gezin ook. Om het geheel een beetje voor te bereiden zoek ik me eigenlijk helemaal rot op het internet over wat nu interessant is en wat niet. De afspraak die ik en mijn vrouw hebben is dat ik me helemaal mag uitleven, maar wel geschikt voor de twee jongens (5 en 7 jaar). Veel lopen is geen probleem.
Maar heel lang in een museum kijken naar plaatjes met teksten of gedenkstenen dat zit er niet in, we gaan dus eigenlijk voor het grote spul (tanks : Chessygrin : , bunkers, kannonen, begraafplaatsen, stranden etc.).
: Blink : Ik zie door de bomen het bos niet meer, dit museum wel dat museum niet etc.

Paar dingen zijn al zeker; De Tiger in Vimoutiers gaan we zeker bezoeken, Point du Hoc, Para John Steele en het Airborne Museum in St.Mere-Eglise.

Wat is volgens jullie slim om te doen en, misschien net zo belangrijk, wat is slim om niet te doen?


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 06 jul 2009, 19:04 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 11 jan 2009, 20:00
Berichten: 250
Woonplaats: Helmond
Ja, is ontzettend moeilijk want er is zoveel te zien. De punten die je noemt wat je gaat bekijken zijn zonder meer aan te bevelen.

Verder moet je zien:
1) Pegasus bridge en het bijbehorende museum. Tegenover is het eerste bevrijde huis (cafe) van D-Day. Absolute must (Weg naar Benouville - Ranville)
2) Battery Longues-sur-Mer (groot bunkercomplex met kannonnen)
3) Kunstmatige haven bij Aromanches en het museum is ook aan te bevelen
4) Amerikaans kerkhof - NORMANDY AMERICAN NATIONAL CEMETERY & MEMORIAL (indrukwekkend oorlogskerkhof met uitzicht op het strand waar velen gesneuveld zijn)
5) Musee Memorial de la bataille de Normandie (heel mooi museum in Bayeux)

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar een goede tip is:
http://www.strijdbewijs.nl
Ik zie dat je over internet beschikt, bezoek bovenstaande site en bekijk Normandie. Dan heb je een uitstekend overzicht van wat jij denkt dat het leukst voor je is.

Veel plezier en geniet vooral van de omgeving

_________________
Kingtiger 332 'Ardennenoffensief'


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 jul 2009, 19:38 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 mei 2008, 08:53
Berichten: 867
Woonplaats: 7th layer from hell, Ridderkerk
ook hier is veel te vinden:

http://www.oorlogsmusea.nl/country.asp?countryid=4

_________________
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 jul 2009, 10:15 
Offline

Geregistreerd: 05 jul 2007, 20:17
Berichten: 358
Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen)
een aanrader is zeker het Duits kerkhof La Cambe. Zeer sereen en geeft een gevoel van de waanzin van oorlog... Ook een must, la batterie de Longue en.... te veel om op te noemen. De website van Strijdbewijs was ook voor mijn broer en mezelf het naslagwerk bij uitstek om onze route te plannen, een echte aanrader.
Volgend jaar zijn we weer weg, onze "uitvalbasis" is ook dan weer Sainte Mére Église.

De bewegwijzering is in elk geval uitstekend. Er zijn een 5-tal routes aangeduid, met meestal zeer duidelijke wegwijzers naar de verschillende musea en locaties

foto's van mijn trip 2 jaar geleden kan je hier vinden: http://s186.photobucket.com/albums/x111/VETS-Pedie/Normandie/

_________________
Afbeelding
"There are no atheists in foxholes" isn't an argument against atheism, it's an argument against foxholes
Königstiger (vintage), Panther, Pz Kpfw IV (WIP)
moderator BTB


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 20 jul 2009, 12:38 
Hallo,
Ik en mijn vader zijn vorige week in Normandie geweest. We zaten op een camping 500 meter van Omaha Beach, nabij Colleville-sur-Mer.
Heel erg veel bekeken. We hadden een heel draaiboek gemaakt van waar we heen gingen. We waren er een week dus we hadden het wel druk :D
Hier zijn we geweest:

-Amerikaanse Begraafplaats Omaha
-"Big Red One" Museum - Klein museum met alles over "Big Red One" Die als een van de eerste geland is op Omaha
-Musee des Epaves - Museum met allemaal spullen die voor de kust van Normandie opgedoken zijn (shermans, stuart M7 en wat oude Oerlikon's). Binnen ligt ook nog vanalles en er draait een film waarin te zien is hoe het er onder water uitzag.
-Batterij van Longues sur Mer - Bunkers met de Kanonnen er nog in. Je kunt ook in de vuurleidings bunker in de duinen.
-Pointe-du-Hoc - Veel bomkraters, helaas is de bunker op de punt afgesloten.
-Maisy Battery - Grote intacte batterij in Grandcamp Maisy. Is pas een paar jaar geleden ondekt in een veld. Er staan ook een paar kanonnen maar die zijn niet origineel. In 2008 is daar in een loopgraaf een Duitse soldaat aangetroffen waarvan de identiteit nooit bekent van is geworden.
-St.Mere-Eglise Museum - Groot museum met een Waco glider en een C-47 Dakota, ook staat er een Sherman E8, verder veel wapens en het andere spul.
-"Iron Mike" - Monument 82nd Airborne Division bij de brug van la Fiere over de Merderet.

- Deadman's corner museum te St.-Come-du-Mont. Dit museum is geheel gewijd aan de 101st Airborne division. Op 7 juni komt de eerste tank, een M5 Stuart, de paratroopers van het 101st. te hulp. De tank brak door een bocage en reed achter een heg op en neer om de indruk te geven dat er meer dan één tank was. Toen de tank al zijn munitie had verschoten draaide hij de weg op. Een Duitse 88mm trof de tank waarop de gehele bemanning omkwam. De commandant hing nog dagen nadien uit de tankkoepel. Voor de Amerikanen werd deze plek voor altijd 'Dead Man's Corner'. Dit is in de buurt van het museum gebeurt. Ook heel leuk is de winkel naast het museum. Voor de re-enactment gasten onder ons is dat "The place to be" Allemaal origineel spul (ook replica) en je kan er vanalles krijgen, Van orginele Thompsons tot reserveparachutes.

-Utah Beach museum - Groot museum, veel te zien, ook een paar grote Maquettes en 2 DukW's.
-Batterij van Merville - Grote batterij, helaas staan de meeste bunkers onderwater. er staat ook een C-47 Dakota, in de eerste bunker word een spectaculaire geluids -en lichtshow opgevoerd waarin de aanval in de nacht van 5 op 6 juni door de britten op deze batterij word nagebootst. Heel leuk om te zien!

-Pegasus Bridge - in het museum zijn we (helaas) niet geweest wel hebben we in Cafe Gondree wat gedronken. Toen we daar zaten ging de brug ook nog open.
-Ranville begraafplaats - Gewone begraafplaats bij de kerk, aan de rand liggen Britten waaronder Luitenant Den Brotheridge, die bij pegasus Bridge is omgekomen. ook ligt hier een Duitser.

-Le Grand Bunker, Ouistreham - Voor het museum staan een Flak 88 en een LCM. Binnen laten ze zien hoe het er in ww2 uitzag.
-Arromanches Museum - Museum over de Mullberry haven voor de kust van arromanches, hier is een hele grote bewegende Maquette, er draaien ook 2 films.
-Musee Memorial de la bataille de Normandie in Bajeux - Groot museum, veel te zien, ik kan niet alles opnoemen : Sorry! :

Dit was zo ongeveer wat we gezien hebben, het was een leuke vakantie, het weer was wat minder maar het kon slechter voor Normandie.

LEUK OM TE WETEN: We hebben 1 dag op het strand (Omaha) gelegen, ik zat een beetje te pielen in het zand. Toen stootte ik mijn teen tegen iets, ik begon te graven en haalde een stuk verroest ijzer uit de grond. Natuurlijk megenomen, want ja, dat kan wel iets uit ww2 wezen. Dit was de laaste dag dus thuis gelijk schoongemaakt en wat roest verwijdert. Het is een vierkant stuk ijzer van ongeveer 7x7cm met een gat met een doorsnede van ongeveer 1.2cm in het midden, ook lijkt het over nog 2 minder grote gaatjes inzaten maar dat is niet goed te zien. Aan 1 punt zit een soort afgebroken uitsteeksel waardoor het lijkt als of het een of ander scharnier is. Als iemand interesse heeft in foto's o.i.d. dan hoor ik het wel, ik zal kijken of ik hem nog wat verder kan schoonmaken.

Mvg, Jan Pieter


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 13 aug 2009, 18:36 
We zijn net terug van onze 18 daagse vakantie.
Super bedankt voor de tips allemaal, dit heeft zeker bijgedragen aan deze zeer geslaagde vakantie.
Zelfs de rest van het gezin is helemaal wild geworden, mijn vrouw zocht naar de bunkeringangen en sommeerde ons zelfs om mee te gaan naar binnen : Sailor : . Ik kreeg het zelfs voor elkaar om 3,5 uur naar Saumur, Musee Les Blindes te rijden, 5 uur rondkijken : Thumbup : en weer 3,5 uur terug te rijden op 1 dag.
Super dingen gezien, enige waar ik spijt van heb is dat ik dit niet eerder heb gedaan : Chessygrin :
We zijn op 2 campings geweest, de 1e was in D'eperleques (recht onder Calais), zo'n 500 meter van het museum Le Blockhaus, hierna zijn we doorgereden naar de camping in Saint Aubin-Sur-Mer, wat voor dik 2 weken onze thuisbasis was in Normandie. Op de terugweg weer via de 1e camping geweest om vanuit daar de musea Batterie Todt en Le Coupole nog te zien.
Ik heb een blog bijgehouden met veel foto's, als je wilt kun je ze bekijken op http://famvanglabbeek.blogspot.com/2009_07_01_archive.html(Juli) en http://famvanglabbeek.blogspot.com/2009_08_01_archive.html(Augustus) (tip; klik op de mini-foto's voor een compleet beeld)
Misschien heb je zelf het idee om te gaan (ook voor de 1e keer) en weet je niet wat er precies te zien is, ik heb veel foto's gemaakt en misschien heb je er iets aan om een beeld te krijgen.
AfbeeldingOok nog wat meegenomen, voor in de tuin. 8)
Nogmaals bedankt allemaal.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 14 aug 2009, 07:29 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2217
Woonplaats: Gemert
Heel mooi Geert-Jan.
Misschien wordt het tijd dat ik ook eens die kant op ga.

Groet,
JAn

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 aug 2009, 07:57 
Geweldig : Thumbup : .

Normandië staat hier ook nog steeds op ons "things to do" lijstje.

Zou je verslag (mochten we volgend jaar gaan) zo onderhand kunnen gebruiken als reisgids, super Geert-Jan : Thumbup :


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling