Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 18 mei 2024, 04:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008, 18:56 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 mei 2008, 08:53
Berichten: 867
Woonplaats: 7th layer from hell, Ridderkerk
Citaat:
@ robert Ja vught was een werkkamp maar ik dacht voor de joden!
Maar hang me daar niet aan op hoe dat zat
Het hete Kamp vught!


dank je wel! zal het nog even nakijken, m'n opa was in ieder geval ontsnapt en moest helemaal terug naar nederland lopen (als vught al niet in nederland lag...??)


Citaat:
Verder..in mijn haast met typen rammelde mijn bericht nogal van de scrhijffouten...
Ik heb het al enigzins opgeschoond, maar toch..
Xcuses hiervoor...


daar hoef je je niet voor te verontschuldigen! kan iedereen overkomen!

_________________
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008, 20:46 
hey robert

Ik denk dat je dan iets anders bedoelt,want vught ligt bij `s hertogenbosch!
Neem aan dat je opa dan ergens in duitsland zat!

Maar dat weet jouw opa dan beter als ik dat weet.

Greetz erik : CoolGun :


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008, 23:06 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 mei 2008, 08:53
Berichten: 867
Woonplaats: 7th layer from hell, Ridderkerk
Erik, zo iets dacht ik al, zal het van de week eens navragen!

_________________
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 11 nov 2008, 11:12 
Ik heb zoals iedereen ook het meeste met de Tweede Wereld Oorlog, maar zeer zeker ook met de Vietnam oorlog.
Ik ben daar vorig jaar geweest en had van tevoren mijn huiswerk al een beetje gedaan, maar als je daar dan echt staat (ik noem Hamburger Hill) dan komt het toch nog best dichtbij, helemaal omdat het relatief kort geleden is en iedereen daar boven de 30 de oorlog heeft meegemaakt.

Maarja, in Vietnam reden dan weer geen Tiger tanks.. :lol: :lol:

B


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 11 nov 2008, 13:18 
Hoi Bas,

Klopt, de gevechten van de 101ste Airborne ( air assault ) in Mei 69 ,operatie "Apache Snow ".
Ap-Bia mountain, heuvel 937, oftewel omgedoopt tot Hamburger hill, gelegen in de A Shau vallei..
Het 101ste voerde in de A Shau vanaf Mid-68 operaties uit in deze zeer beruchte vallei, waar het Noord-viëtnamese leger zeer actief was.
De gevechten rond de iname van Ap Bia mountain waren zeker de hevigste..
Na de zware verlizen verloor het 101ste in July 69 voorgoed de 100% para status..
Het was niet meer mogelijk om op korte termijn de verliezen aan te vullen met gekwalificeerd para-personeel..
De divisie die in 65 als Airborne div. in Viettnam arriveerde werd vanaf dat moment tot Air-assault Div opgenoemd..
Deze status draagt de 101st vandaag de dag nog steeds..
Heli-troepen, vergelijkbaar met onze Luchtmobiele brigade..

Ik noemde eerder ook al Dak-To...
In 67 raakte de 173 Airborne Brigade in de centrale hooglanden slaags met Noord-Vietnams "finest"..
Vooral de gevechten om heuvel 875 waren het hoogtepunt..
Het 173ste ( bijgenaamde "the sky-soldiers" of "The Herd"....wisten uiteindelijk de heuvel in te nemen, zei het na zware verliezen.
De tv beelden van de dode lichamen en gewonden die de heuvel af werden gedragen, behoren tot de eerste waar over het thuisfront in Amerika helemaal op z`n kop stond..
President Johnson en bevelvoerder Westmoreland hadden in de nadagen heel wat uit te leggen.
Dat de verliezen aan Noord-Vietnamese zijde nog hoger was hoef ik er niet bij te zeggen...
Als zijnde een uitputtingslag, namen de Noord-Vietnamzen dit op de koop toe..in tegenstelling tot de US politici en bevolking..
Het 173ste behoorde tot 1 van de eerste officiële grondeenheden die in Mei 65 in Vietnam arriveerden..
Het 173ste keerde in 71 naar de US terug, waar de para-eenheid werd opgeheven..
Na 9/11 werd de eenheid weer opnieuw opgesteld, en klaargestoomt voor Afghanistan en Iraq..
In Maart 2003 sprongen Para`s van het 173ste af in Noord-Iraq om zich aan te sluiten met Koerdische rebellen..
Ze speelden een grote rol bij de inname van Mosul en andere Noord-iraakse steden..
De para`s van het 173ste werden daarnaast door speciale eenheden ( Green berets, Seals en Ranger eenheden ) ondersteunt..

Greetz..


Greetz..


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 11 nov 2008, 18:02 
Hoi John,

Ik dacht dat ik wel wat wist van de oorlog in Vietnam, maar zo'n lopende encyclopedie als jij ben ik nu ook weer niet... Bedankt voor deze extra info... Wel een feitje nog van mijn kant is dat zelfs de regering van Vietnam nog niet eens die berg op gaat vanwege de onontplofte ammunitie die er nog ligt, tevens kom je ook nog heel veel plekken tegen waar de Amerikanen Agent Orange hebben neer gedropt (begroeing die in ene ophoud etc)..
Al met al een erg indrukwekkend land met een hele gast vrije bevolking, maar met hele duidelijke littekens van die oorlog...

Gr,

Bas


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 21 nov 2008, 19:06 
De Tweede Wereld-Oorlog....

Ooit een oorlog geweest waar zoveel nieuwe vindingen zijn gedaan en uitgevoerd, zoveel zaken on-opgelost de geschiedenis in zijn gegaan, zoveel mensen/landen ter gelijkertijd in betrokken zijn geweest en zo'n enorme ommekeer heeft gecreëerd in het denken, doen en laten van de mensheid?

Nee.
Daarom is het voor mij de meest interessante oorlog ooit.
Zomaar even wat kreten;

Haunebu, Vril 7, Enigma, Horten, de occulte achtergronden van Wewelsburg, de V projecten, etc.
Deze maken deze oorlog ook achter de schermen één van de boeiendste in de geschiedenis.

( Oh...... en euh... de Kadi-tent gevonden dus...)
Heeft even geduurd :oops:


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 05 feb 2009, 23:09 
Tja, WOII was een periode van snelle technische vooruitgang. In een paar jaar tijd werd alles een stuk moderner. Het leeft meer voor mensen denk ik.

Persoonlijk heb ik grote interesse in de periode 1946-1950 in Nederlands-Indië. Mijn opa heeft hier gevochten. Hij is nog in leven en goed bij te tijd, en heb hem gevraagd om zijn verhalen met mij op papier te gaan zetten. Ik hoop dat hij hiermee instemt.
Ik heb er al vele losse gehoord. Vele schetsen niet echt een prettig beeld van wat daar gebeurde...
Hij zat overigens bij een ondersteunende (zware wapens) eenheid van Garde Regiment Prinses Irene op Sumatra. Onder andere 57mm PAG (Britse 6-ponder), 3-inch mortieren en Vickers machinegeweren vielen daar onder. Vervoer met Bren- en Loyd Carriers, en de aloude Jeeps, 3-tonner trucks (Chevy, Ford etc.). En veel te voet, want praktisch iedere grondeenheid moest te voet op patrioulle. Zelfs cavalerie-eenheden met eigen voertuigen.

Een vergeten periode. Met vele vergeten Nederlandse slachtoffer, en vele vergeten Indonesiche slachtoffers. Helaas.

Voor de Geallieerde materieelgekken (like me!) trouwens ook een 'mooi' conflict. Met name landingen tijdens 2e Politionele actie op Java waarbij LST's een combinatie van Amerikaans en Brits materieel op het strand van Java parkeerden. Humbers, M8 Greyhounds, allerlei soorten Amerikaanse, Britse, Canadese en Australische trucks, 1500 weights, Ford Lynx (Daimler Dingo), M4A3E8 (105mm) Shermans (incl. dozers en HVSS M32 bergers), normale bulldozers, Brencarriers, 6-ponders, 25-ponders, Amtracks, Jeeps, Dogde etc. etc. De combinatie van al deze handel is natuurlijk wel uniek. Pure show of force, maar toch. Eigenlijk bizar dat NL zo kort na de oorlog zo'n macht op de been kon krijgen.

Gr,
Martin


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009, 00:17 
Offline

Geregistreerd: 06 sep 2008, 09:24
Berichten: 443
Woonplaats: stein
het verschil zie je zelfs bij wo2 zelf. Je hoort hier meer van de europeese oorlog dan van de oorlog in de pacific. Mijn oude buurman heeft in inonesië in een jappenkamp gezeten en die vertelde al vaker gruwelijke verhalen. mijn vrouw heeft foto albums vol met foto's van haar opa en oma in indonesië en hun vlucht naar nederland. zelf heb ik in 2007 een maand door maleisië en singapur gereist en daar ook veel musea bezocht en verschillende forten. Vooral de slag om singapur heeft een grote indruk op mij gemaakt. ik heb daar een fort bezocht en daar hingen foto's van de bezettingstijd daar en dat waren echt geen frisse foto's om te zien. ik ben wel wat gewend maar daar ben ik toch snel de ruimte uit gelopen. iedere oorlog maakt indruk! dat is een gegeven maar de oorlogen die tegenwoordig worden gevoerd hebben voor mijn andere achtergronden en overtuigingen dan de 2de wereldoorlog.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009, 00:20 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 mei 2008, 08:53
Berichten: 867
Woonplaats: 7th layer from hell, Ridderkerk
Dave Caenen schreef:
iedere oorlog maakt indruk! dat is een gegeven maar de oorlogen die tegenwoordig worden gevoerd hebben voor mijn andere achtergronden en overtuigingen dan de 2de wereldoorlog.


Volledig mee eens! Maar elke oorlog heeft natuurlijk een andere achtergrond :)

_________________
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009, 11:26 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 mei 2008, 08:53
Berichten: 867
Woonplaats: 7th layer from hell, Ridderkerk
@depaashaas, je moet je nickname veranderen naar je echte naam (forum regels),
en over de eerste wereldoorlog, tuurlijk vinden wij dat ook heel interessant, maar er is nu eenmaal niet zoveel materiaal op 1:16 beschikbaar! In de eerste wereldoorlog zijn wel wat experimentele tanks geweest maar in de inter-bellum zijn pas echt de ideeën ontstaan voor de 2de wereldoorlog (qua materiaal en tactiek). Als je een leuk boekje wilt lezen over het ontstaan van de tank (met wat verhalen over de eerste wereldoorlog) lees dan: Steel Fist (ISBN 1-84193-153-5) een klein boekje met ontzettend veel interessante informatie!

_________________
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009, 13:58 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1008
Duikboten en torpedo's had men al in de Amerikaanse burgeroorlog.
Weliswaar een handjevol, maar toch.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 09 maart 2009, 09:42 
De 2e wereld oorlog... hmm... Er was bij ons (2 jaar geleden) op school een man gekomen en die woonde toen in Amsterdam hij was toen een tiener en moest onderduiken. Ik vond het echt een heel interessant verhaal, vooral dat hij vertelde dat hij nog allemaal brieven en dingen had.

En verder zaten mijn opa en oma gewoon thuis in die tijd. Mijn opa zat volgens mij in het verzet maar dat weet ik niet meer zeker, zou het eens moeten vragen aan me vader. Opa en Oma zijn er niet meer.... :cry: Zijn gelukkig niet gestorven in WWII :)

Maar het komt eigenlijk voor mijn vader dat ik zo geïnteresseerd ben in WWII :lol:
En door jullie dat ik nu een sherman heb :twisted:


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 09 maart 2009, 15:09 
mijn opa moest in de 2de wo in duitsland in een fabriek werken maar is ontsnapt en terug naar ede gegaan op een fiets met vierkante banden en de opa van me vader zat in een concentratie kamp niet omdat hij joods was maar omdat hij nog voor de oorlog had afgesproke om in het verzet te gaan maar dat was opgeschreven dus hoefde de duitsers alleen maar die man onderdruk te zetten verder heeft hij veel mensen heel erg geholpen in het kamp door gewoon heel aardig te zijn maar ik kende hem niet maar ik hep diit van me vader


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 10 maart 2009, 17:42 
WWII

De broer van mijn oma is achtergebleven in Stalingrad.

Mijn oma komt uit Duitsland en was voor de oorlog al gesetteld in Hengelo met mijn opa en mijn vader.


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling