Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 18 mei 2024, 11:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011, 13:03 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2013
Hallo allemaal,

Zoals jullie inmiddels al wel gelezen zullen hebben, verkeert de ondergrond van het Battlefield in Schaarsbergen in slechte staat.
Door inklinking en uitspoeling heeft zich op diverse plaatsen een hoeveelheid grind naar het oppervlak gewerkt. Dit levert risico’s op voor beschadigingen aan de tracks en wielen van onze tanks. Kortom, hiervoor moet een oplossing gezocht worden.

Het bestuur heeft zich de afgelopen week diverse keren over dit onderwerp gebogen. Hierbij is ook informatie bij grondverzetbedrijven ingewonnen.
De onderstaande mogelijkheden zijn hieruit naar voren gekomen.

Optie 1 : waar nodig de toplaag afgraven, zeven en terugplaatsen met gebruik van worteldoek. Eventueel plaatselijk extra zwarte grond aanvullen.
Deze oplossing vraagt de nodige inzet van de leden, maar is wel het minst kostbaar. Reinier heeft al aangeboden om een aantal zeefconstructies te bouwen.

Optie 2 : het hele Battlefield machinaal af(laten)graven en een nieuwe toplaag van scherp zand aanbrengen op worteldoek.
Het voordeel is duidelijk, geen vervelende steentjes meer die het rijplezier bederven.
Nadelen, op het gebied van de financiën, zijn er echter ook.
20 m³ geschikt zand met transportkosten en ca. 300 m² worteldoek worden voorzichtig geschat op € 800,- Het huren van een minigraver is daarbij nog niet inbegrepen.
Een van de lokale grondverzetbedrijven zet trouwens vraagtekens bij de houdbaarheid van deze oplossing. De ligging van het terrein aan de bosrand heeft rare invloed op de wind. De vrees is dat in de loop van enkele jaren een groot deel van het zand zich zal verspreiden over de omgeving. Dit zal ons niet in dank worden afgenomen.
Men adviseert de toepassing van schone zwarte grond.

Optie 3 : op zoek gaan naar een andere locatie in de directe omgeving van Schaarsbergen.
Dit laatste vooral in verband met de redelijk centrale ligging.

Een gedachte die we bij dit alles in ons achterhoofd moeten houden, is de toekomstige beschikbaarheid van het terrein bij het museum. Hierover vangen wij soms tegenstrijdige berichten op. Het bestuur is voornemens om over dit onderwerp met de directie van het museum rond de tafel te gaan zitten.
Een grote investering in de vorm van arbeid en/of materiaal is alleen te rechtvaardigen als er duidelijkheid over de toekomst is.

Tot zover de gedachten van het bestuur.
Graag willen wij de leden oproepen om hun mening, ideeën, goede adresjes etc. met ons te delen om zo samen tot de beste oplossing te komen. Uiteindelijk gaat het om het belang van ons allen.

Met vriendelijke groet,

namens het bestuur,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011, 14:05 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2218
Woonplaats: Gemert
Goed initiatief.

Een zeef heb ik beschikbaar, alleen de hele kleine steentjes gaan erdoorheen (<5mm)
Als er meerdere mensen komen en het zand is droog dan ben je zo een eind op weg.
Dan kan er eventueel nog schoon zwart zand worden bijgestort. (trouwens, over het algemeen is bosgrond niet zwart maar geel gemengd met humus <grijschtig, schraal>)

Optie 2 vind ik minder geslaagd, scherp zand, is dus metselzand, een gruwel voor de tracks, beter zou zijn schoon geel zand.

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011, 17:42 
wat de beste optie is laat ik over aan de kenners op dit gebied : Thumbup :

Gegeven de situatie en de toestand van het battlefield. Welke consequenties heeft dit voor de nog geplande meetings de komende maanden als er nauwelijks/niet gereden kan worden?


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011, 19:01 
Martijn Deleij schreef:
Gegeven de situatie en de toestand van het battlefield. Welke consequenties heeft dit voor de nog geplande meetings de komende maanden als er nauwelijks/niet gereden kan worden?


Ik denk dat je als rijder zelf het beste kan bepalen of je ergens wel of niet kan rijden.

Ik persoonlijk ga niet meer naar Schaarsbergen als er niets is gedaan aan de ondergrond.
Er staan zoveel meetings op de agenda, eentje overslaan kan geen kwaad..... :lol:

Groeten Theo


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011, 19:49 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2013
@ Martijn,

Het is de bedoeling om op heel korte termijn actie te gaan ondernemen.
Belangrijk daarbij is vooral of er voldoende leden bereid zijn om een handje te helpen bij de werkzaamheden. Alle bestuursleden zullen in ieder geval hun "steentje" bijdragen.
Dus bij deze een oproep: wie is bereid om op een zaterdag en/of zondag de handen uit de mouwen te steken ? Vele handen maken immers licht werk.
Ook is er behoefte aan gereedschap zoals scheppen, harken etc. Kruiwagens zijn ook van harte welkom.

_________________
Groetjes,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011, 20:00 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2218
Woonplaats: Gemert
Indien tijdig gemeld kan ik wel een zaterdag of zondag mee komen helpen.

Gereedschap:
zeef
hark
schop
kruiwagen

Groet,
Jan

(oh, ja: in Juni ben ik met vakantie, gaat niet lukken dan. 21/22 of 28/29mei ??)

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011, 20:20 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1008
Hallo,

Ik wil best komen helpen met schop en hark, een kruiwagen past helaas niet in mijn auto.

Maar steentjes tot 5mm hebben bij mijn tanks nogal eens de neiging om in de sprocketgaten van de tracks te gaan zitten met het gevolg dat de track opgetild wordt over de sprockettand en vervolgens klemt de track zich vast tussen de upperhull en sprocket.
Hetzelfde gebeurt ook bij de spanwielen, daar blijft ook wel eens een steentje hangen waardoor hetzelfde gebeurt, de track klemt zich dan ook vast.
Dus zeven zal een groot deel verhelpen, maar niet alles.
En dat bovenste gebeurt maar al te vaak met mijn tanks.

Ad Wouterse schreef:
Een gedachte die we bij dit alles in ons achterhoofd moeten houden, is de toekomstige beschikbaarheid van het terrein bij het museum. Hierover vangen wij soms tegenstrijdige berichten op. Het bestuur is voornemens om over dit onderwerp met de directie van het museum rond de tafel te gaan zitten.

Ik wil toch ook eerst eens weten wat er gaat gebeuren wat de locatie aangaat voordat er bijv. optie 1 of 2 wordt gekozen.

Een gezeefde laag grond met daarover een schone kiezel/steentjes vrije toplaag heeft dan mijn voorkeur, mocht er gekozen worden.
Een kleine financiële bijdrage van mijn kant is geen probleem.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011, 21:59 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 406
Hallo,

Wil ook best komen helpen.
Alvorens we eraan beginnen lijkt meer duidelijk over de huidige locatie toch wenselijk.

Mocht onverhoopt de huidige locatie vervallen, dan is dit misschien een alternatief.
Op ongeveer 6 km afstand van de huidige locatie is nog een museum. Museum vliegbasis Deelen.
Weekends geopend en faciliteiten zoals restaurant en toiletten zijn daar aanwezig.
Weet niet wat daar voor mogelijkheden zijn. Misschien iets om na te gaan door het bestuur.

Zie http://www.museumvlbdeelen.nl/

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011, 22:01 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2013
Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor de positieve reacties, dat geeft de burger weer moed : Thumbup :

Een reactie op de gestelde vragen.

Uiteraard moet er eerst een bindende afspraak gemaakt kunnen worden met het museum over een periode van meerdere jaren.
Het zeven van de huidige bosgrond kan met de juiste screenmaat (maaswijdte) een goed resultaat opleveren. Dit is door een leverancier van zeefinstallaties bevestigd. Een maximale korrelgrootte van ca.2 mm moet daarmee haalbaar zijn.
Dankzij het behoudende financiële beleid van de laatste 2 jaar, is er binnen het budget van de clubkas geld beschikbaar voor dit soort werkzaamheden. Natuurlijk geven we het geld liever niet uit als daar geen dringende reden voor is. Een extra financiële bijdrage van de leden, hoe goed dit ook bedoeld is, past niet binnen het beleid van het bestuur. Hiervoor betaalt iedereen al zijn/haar contributie. Zelfwerkzaamheid is natuurlijk zeer welkom.

_________________
Groetjes,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 mei 2011, 22:49 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2013
Hallo allemaal,

De eerste stap op weg naar verbetering van het het battlefield in Schaarsbergen is gezet.
Een delegatie uit het bestuur heeft vandaag een uitvoerig onderhoud gehad met Eef Peters van het museum.
Hieruit is duidelijk naar voren gekomen dat er geen sprake is van plannen om het museum binnen afzienbare termijn te gaan sluiten.
Ook plannen voor de verbreding van de A12, waardoor het museum mogelijk zou moeten verkassen, zijn door RWS in de ijskast gestopt.

De volgende stappen worden in de komende week gezet.
Onze voorzitter neemt voor alle zekerheid informeel contact op met de gemeente Arnhem, de eigenaar van het terrein, om onze plannen door te spreken.
Ondergetekende gaat met de eigenaar van een lokaal grondverzetbedrijf de situatie ter plekke bekijken en een plan van aanpak opstellen.
Het ziet er dus positief uit. We houden jullie op de hoogte.

_________________
Groetjes,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 mei 2011, 07:58 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2218
Woonplaats: Gemert
Citaat:
Een maximale korrelgrootte van ca.2 mm moet daarmee haalbaar zijn

Ik denk dat dit wat optimistisch is, zolang het zand stofdroog is (zoals nu bijna overal) dan lukt dat wel, zodra het nat is gaat alles plakken.

Voor de rest: prima ontwikkelingen.

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 13 mei 2011, 22:01 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 12 maart 2004, 21:59
Berichten: 2013
Hallo allemaal,

We zijn rond : Thumbup :
Na diverse contacten met de museumdirectie, de gemeente Arnhem en het potentiële grondverwerkingsbedijf is er een prima oplossing uit de bus gekomen.
Met de eigenaar van het grondverwerkingsbedrijf is er een bezoek gebracht aan het terrein, waarbij o.a. op diverse plekken grondmonsters zijn onderzocht. Hieruit is naar voren gekomen dat het hier om een normale bodem gaat, zoals die in de wijde omgeving van Arnhem voorkomt.

Wat gaan we er aan doen ?
Op advies van het grondverwerkingsbedrijf wordt de complete toplaag afgegraven en vervolgens afgevoerd. Dit gebeurt met behulp van een minigraver.
Daarna wordt er nieuwe zwarte grond gestort, die uit een gronddepot elders op de Veluwe komt en vrijwel geen grind bevat. De gemeente eist altijd dat er "streekeigen" grond wordt gebruikt, zand of kleihoudende grond zijn niet toegestaan.
Mede omdat het bedrijf regelmatig soortgelijke werkzaamheden voor de gemeente verricht, hebben wij toestemming gekregen voor onze plannen.
De nieuwe grond wordt verdeeld over drie plekken op het terrein gestort, zodat wij geheel naar eigen inzicht ons nieuwe battlefield vorm kunnen gaan geven.

Wat gaat dat kosten ?
Weinig ! Het bedrijf is bereid om de werkzaamheden in de avonduren uit te voeren. Zij staan heel positief tegenover de activiteiten die de BTN in Schaarsbergen ontplooid en willen ons graag helpen. De prijsopgave die wij hebben gekregen is dan ook een zeer schappelijk bedrag, vele malen minder dan de bedragen waar we in een eerdere fase mee werden geconfronteerd.

Hoe gaat het nu verder ?
Het bestuur heeft de opdracht aan dit bedrijf verstrekt.
De werkzaamheden zullen medio volgende week worden uitgevoerd, en dit betekent dat wij zelf in het weekend van 21/22 mei aan de slag kunnen.
We hebben 2 opties.
We gebruiken zaterdag 21 mei om het battlefield in orde te maken en kunnen op zondag 22 mei gewoon gaan rijden.
Of we doen de werkzaamheden op de zondag, waardoor de kans om te kunnen rijden beperkt zal zijn.

In beide gevallen bestaan de werkzaamheden uit:
- het verdelen van de nieuwe grond over het terrein. Het vormen van greppels, heuvels e.d.
- indien nodig zal de nieuwe grond licht worden gezeefd om ook de laatste steentjes te verwijderen.

We doen dus opnieuw een oproep aan de leden om mee te helpen met de vernieuwing van ons battlefield. Het bestuur heeft de mouwen al opgestroopt.
De leden die zich al hebben aangemeld hoeven dat niet opnieuw te doen.
We willen ook graag weten welke dag de voorkeur heeft bij de leden die mee die willen helpen en welke gereedschappen/kruiwagens zij mee kunnen brengen
Op basis van deze informatie kunnen we dan een keuze maken. Binnen het bestuur is er een voorkeur voor zaterdag scheppen en zondag rijden, maar uiteindelijk weegt de stem van de leden het zwaarst.

Verder zijn we ook nog op zoek naar stukken (riool)pijp (kunststof of beton) met een diameter van 40 cm of groter voor tunnels/bruggen, U-vormige betonelementen zoals gebruikt werden in de tuin, betonbandjes en stoeptegels 30x30 cm of groter. Wie nog ergens zoiets heeft liggen en het mee wil brengen naar Schaarsbergen is zeer welkom.
Als iemand nog een briljant idee heeft voor het battlefield, laat het ons weten. Dit is het moment om er iets moois van te maken.

Het bestuur hoopt hiermee tegemoet te zijn gekomen aan de terechte klachten over het terrein in Schaarsbergen. Wij hebben onze uiterste best gedaan om een goede en betaalbare oplossing te vinden en geloven deze hiermee gevonden te hebben.
Het woord is nu aan jullie.

Met vriendelijke groet,
namens het bestuur,
Ad


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 mei 2011, 19:53 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 406
Prima geregeld, bestuur.
Zaterdag is oke wat mij betreft.
Een van de buren gaat van de week zijn tuin renoveren.
Kijken of ik daar wat tegels kan wegsnoepen :mrgreen:

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 16 mei 2011, 21:49 
Offline
BTN Bestuurslid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 02 mei 2009, 22:00
Berichten: 365
Woonplaats: nieuwegein
Door familie omstandigheden kan ik niet komen.
Echter ik zal kijken of er nog wat pvc groter dan 400 mm is.
Als het er nu niet is dan zal ik er later mee komen.
Zo nu en dan wordt er bij ons mee gewerkt.

Groet; Wim Vendrig


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling