Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 03 mei 2024, 00:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: ir systemen
BerichtGeplaatst: 12 maart 2023, 15:28 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Hallo ik ben vrij nieuw in de rc tank gebeuren.
Ik ben momenteel bezig om een tiger 1 uit zoveel mogelijk metaaldelen te bouwen.
De tiger 1 die ik ernaast aan het bouwen ben uit zoveel mogelijk metaal delen en in pz abt 502 tank 311 kleurstelling.

Ik heb 2 torro/henglong bb/ir tanks. (tiger 1 tk 7.0 en sherman m4a3 tk6.0)

Nu heb ik voor mijn metaal ombouw van torro de metaal bovenstuk met vroege koepel gekocht.
Dit zou de profi versie moeten zijn met ir en terugslag etc. (SKU: OP-05024)
(dit leek mij makkelijker dan de henglong/torro bovenbouw van de bb/ir versie weer te gebruiken)
Dus heb een metaal torro/tigen onderbouw met 4:1 staal overbrenging, en straks een metaal bovenbouw ir battle system recoil en flash welke vrij compleet lijkt.

Hierover wat vragen:

Is deze torro ir profie versie compitabel met tamiya ir zoals ook de torro/henglong versie is?

En vraag 2:

De toren is compleet, en ik heb de metalen onderstel zo goed als klaar.
Wat zijn de opties i.p.v. een tk 7 henglong of torro bord met zender te kopen i.p.v. die ik nu heb uit de andere torro/heng long tiger 1 over te zetten.

De bedoeling is om een realistisch schaalmodel neer te zetten die voldoet aan de tamiya eisen en het liefst ook met de instelling/spel opties die ik bij tamiya lees.
(instelbaar gewichtsklasse, hits, en rijgedrag zou mooi zijn)

Gr.

Derk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 13 maart 2023, 09:48 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Geen reactie zie ik, : WohoW :

Waar zitten de grote verschillen in de lmod en in de ibu2 systeem?

Wou er eerst een tk 7.0 er weer in zetten, maar met deze heeft 2 nadelen.
Het geluid ( geen tiger 1 geluid), en nog steeds niet instelbaar tot tamiya battle instellingen.

Als ik het goed lees past de lmod beter bij een heng long/tigen/torro bouw?

Wat ik wil, is eigenlijk het realistisch kunnen instellen van de tiger qua beweging en sound.
Comptabel met de tamiya ir systeem zoals heng long dit ook al doet, en het liefst dan instelbaar in klasse. (tamiya battle instellingen)

En kan ik een HL tk7.0 zender koppelen aan de lmod of ibu2?
Dan kan ik eerst met de huidige zender verder om later dan een "echte" te kopen.
1 zender voor 2 tanks.

Als er andere systemen zijn die te gebruiken zijn met een HL/taigen/torro tank met wel de tiger 1 geluid en comptabel met het tamiya ir systeem dan heb ik daar wel oren naar.

De bedoeling is om een realistische model te maken dat klopt qua geluid, beweging, looks e.d. maar wel comptabel met de tamiya ir systeem die HL nu ook gebruikt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 13 maart 2023, 14:53 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2216
Woonplaats: Gemert
Dag Derk,

nogal wat vragen.
Zover ik weet zou de tk7 van HengLong met een hulpstukje wel compatible zijnmet Tamiya.

Naast de IBU2 zou je ook kunnen kijken naar Clark electronica http://www.clark-model.com/eng/index_e.html.
Of een HL zender aan ander board te koppelen is? Weet ik niet. Misschien dat hier wat tussen staat https://www.youtube.com/@RCMojoTV/videos, anders even navragen daar.

Als je realistisch wilt met je model zul je daar straks bij het rijden ook rekening mee moeten houden.Een 60tons tank gooi je bijv niet hoppa in z'n achteruit, dat duurt even voordat die op gang is.

Groet,
jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 13 maart 2023, 23:41 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Bedankt voor de reactie,

Ja heb wel een aantal vragen ;-)

Ik heb gezocht naar clark maar kan zo niet een leverancier en prijs vinden.
Van Elmod wel.

De bedoeling was om een torro/henglong met tk 7.0 om te bouwen naar een metaalversie.
Maar heb stukje bij beetje straks een hele tank behalve nog dan de module en zender......

Heb tot dusver een taigen kunststof/metaal onderstel en straks ook de "metaal" torro/taigen bovenstuk ir met terugslag.
Alle onderdelen, ook de reserve tracks voorop, uitlaat etc etc worden van metaal.
Had het liefst de echte metalen onderkant gehad maar die was nog vrij prijzig.
(misschien ooit eens proberen om zoiets te knippen, buigen en te lassen van 1 of 1,2mm staal)

De meeste upgrades voor heng long zijn volgens mij ook van taigen, tenminste onderstel en bovenstuk plus toren volgens mij wel.
Dus laat de 3818 henglong tiger maar in elkaar zitten en zoek nu een passende ontvanger/tankmodule.

Qua zender vind ik de heng long type voor nu niet verkeerd, is logisch qua functie en genoeg kanalen.
Misschien wel hobby grade, maar vind hem niet vervelend met bedienen.
Als ik op het internet kijk naar die van torro/taigen vind ik deze minder logisch.
Het enige wat ik minder vind aan de henglong 7.0 is dat er geen tiger geluid meer op staat.

Dus was zo aan het kijken wat handig is, de taigen v3, henglong 7.1, elmod fusion x, clark en ibu2

Het liefst iets zoals de elmod (programeerbaar, echt tijger geluid, tamiya battle functie), maar een taigen v3 kan tijdelijk ook als ik niet te veel draden moet wijzigen.
Snap alleen niet hoe de loop werkt van de taigen v3 met alleen maar naar beneden bewegen op de zender?
Is dit niet irritant?
Moet de loop helemaal naar beneden voor deze weer naar boven gaat en vise versa of veranderd na elke beweging de richting.

Als je nog wat meer informatie over de clark hebt is dat welkom.
Dan kan ik dit vergelijken met bijv. lmod, i.v.m. "echt" bijpassend geluid, tamiya comptabel, e.d.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 maart 2023, 10:33 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Het wordt een elmod systeem.

Denk dat dit het best past met wat ik met de tiger en andere modellen in de toekomst wil.

En de instel/programmeerbaarheid spreekt mij wel aan via pc of app.
Goed verkrijgbaar en wordt goed ondersteund zoals ik dit lees, verder tamiya battle instellingen programmeerbaar, en toepasbaar voor HL en Taigen onderdelen.
Eigenlijk alles wat ik zoek, en ik kan nog met de kids battelen. HL

Bij modelspoor is dit al zo goed als standaard.
Werkt ook met decoders en software om een realistisch geheel te krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 14 maart 2023, 15:37 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2216
Woonplaats: Gemert
Dag Derk,

prima dat je een keuze hebt gemaakt.
Clark kun je rechtstreeks bij ze bestellen of via een dealer, deze staan allemaal op de site onder on-line store.

Je kunt wel alles van metaal maken maar bedenk wel: je motortjes moeten dan ook harder werken om het aan het rollen te krijgen.
Al die krachten gaan via de tandwielen.
Hoe zwaarder het model wordt des te zwaarder krijgen die onderdelen het met als bijkomend gevolg dat je accu sneller leeg is.
Afijn, dat heb je zelf ook al bedacht.

Succes met bouwen en misschien tot op een van onze meetings.

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 maart 2023, 11:23 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Dank je,

Ik ga de links zoeken en bekijken.


Dat de tank zwaarder wordt, daar ben ik al achter :D
Het onderstel weegt er al aardig in vergeleken met de henglong-torro tiger.
Ik heb een 4.1 stalen gearbox ingebouwd vanaf de torro site, moet alleen nog de afdekkapjes hebben voor ik de tandwielen smeer.
Als het goed is zijn ze onderweg vanuit ali-e.

Qua meetings, lijkt mij leuk om te kijken, maar woon in het noorden des lands.
Misschien komt dat nog wel een keer.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 maart 2023, 12:53 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Even een vraag over het ir systeem.

Ik heb nu een torro metaal bovenbouw met ir.
Als ik mij niet vergis zijn de aansluitingen heng-long in een taigen behuizing.
En gebruik een lmod fusion x kaart.

Op de toren zit een 3 pins aansluiting, welke ir paddenstoel kan ik gebruiken voor henglong en tamiya.
Zag dat de tamiya een 5 pins stekker heeft?

De bedoeling is om de tamiya spelregels te kunnen gebruiken, laadtijd, hits ed.
Kan dit met een 3 pins, zo ja welke paddenstoel kan ik gebruiken.
Neem aan dat de andere aansluitingen van de 5 pins voor de hitleds zijn?

Nu heb ik de standaard henglong type met magneet.
Zoek dus een paddenstoel die comptabel is met tamiya en henglong.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 maart 2023, 20:16 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2216
Woonplaats: Gemert
Dag Derk,

dan zul je toch echt zelf op zoek moeten naar modules die het signaal omzetten van het ene naar het andere systeem.
Daar heb ik verder geen kennis van.

Gewoon even gezocht en kwam dit al tegen:
https://heng-long-panzer.de/en/Fusion-Adapter-for-Heng-Long-Battle-Unit-4037.html

Mogelijk nog ander spul ergens.

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 maart 2023, 09:02 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Ok bedankt.

Ik heb deze er eerst tussen gezet, leek mij wel makkelijk.
https://elmod.eu/produkt/fx-battle/?lang=en

Maar zit ook zo niet thuis in het ir systeem.
Eigenlijk is mijn vraag, werkt elke ir paddenstoel ontvanger hetzelfde en wordt het signaal bewerkt door de elmod print.
Of zijn de paddenstoel ontvangers zelf intern verschillend qua ontvang signiaal.

Deze past en aardig goedkoper dan tamiya https://heng-long-panzer.de/de/Taigen-V ... enger.html
Wat ik van tamiya kon vinden is ook compleet, ir zender/ontvanger plus leds in 5p aansluiting.
Vroeg mij af of dit nodig is en of ik niet een 3p paddenstoel kan prikken en de hit leds afzonderlijk zoals jouw afbeelding.(of zelf maken)

Ik heb de tank nog lang niet klaar, dus kan dit nog niet testen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 maart 2023, 19:20 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2216
Woonplaats: Gemert
Dag Dirk,

nogmaals: zoeken op internet.

heb zelf gekeken en kom op dit uit: https://www.etsy.com/nl/listing/710385147/tamiya-clark-ir-ontvanger-apple-v21?gpla=1&gao=1&&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping_nl_du_nl_-toys_and_games-toys&utm_custom1=_k_Cj0KCQjw2v-gBhC1ARIsAOQdKY1KOQr-7y5Y7gd2tdW6QqauiKkIGUdjBgbIWKGP2Nz3Jiwhf575E7AaAp-OEALw_wcB_k_&utm_content=go_18663383675_145477997649_629704911509_pla-314535280460_c__710385147nlnl_432422647&utm_custom2=18663383675&gclid=Cj0KCQjw2v-gBhC1ARIsAOQdKY1KOQr-7y5Y7gd2tdW6QqauiKkIGUdjBgbIWKGP2Nz3Jiwhf575E7AaAp-OEALw_wcB

De plug van Elmod zou ook kunnen.
De taigen is waarschijnlijk niet compatible, weet ik niet.


Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 maart 2023, 17:23 
Offline

Geregistreerd: 08 maart 2023, 18:33
Berichten: 63
Ok bedankt,

Heb 1 van deze besteld.
Hij is aardig goedkoper dan tamiya, en kon verder eigenlijk niet 123 een andere vinden.
Alleen de taigen/torro versie of heng long.
Maar wil het "tamiya comptabel" hebben of in ieder geval volgens de battle richtlijnen, heng-long is comptabel maar is weer zonder de hit leds en geen bescherming tegen lichtinval.

Zal de aansluiting onder de luik wel moeten aanpassen van 3 naar een 5 polig (taigen/torro toren), in de lmod board (fx battle module)zit al een tamiya aansluiting. (multi aansluiting)
Als deze goed werkt, kan het zijn dat ik er nog 1 bij bestel.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling