Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 29 maart 2024, 05:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 jan 2018, 16:54 
Offline
BTN Clublid

Geregistreerd: 16 feb 2008, 18:07
Berichten: 405
Woonplaats: Gouda
Hallo,
gister vergeten te vragen op de meeting te Zetten:

de Waltersons aandrijvingen zijn er in twee uitvoeringen :

stalen én koperen tandwielen.
( de stalen zijn iets duurder)

Maken de stalen uitvoeringen iets minder lawaai dan de koperen tandwielen
of maakt het niets uit ?.
Welke aandrijvingen ( stalen of koperen tandwielen ) zijn uberhaupt beter ??

groeten
Chris

_________________
Als het groter is dan 1 op 1 , is het voor mij !!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 jan 2018, 19:17 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2284
Woonplaats: Gemert
Dag Chris,

puur vanuit het materiaal bekeken: staal zal iets meer lawaai maken dan koper (koper is zachter).

Duurzaamheid: hangt puur af van de belasting (rijgedrag en ondergrond), koper is wat zachter en zal bij een zwaardere belasting dus wat eerder slijten.

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 jan 2018, 19:39 
Offline
BTN Clublid

Geregistreerd: 16 feb 2008, 18:07
Berichten: 405
Woonplaats: Gouda
Hallo jan,
thanks voor de snelle reactie.
Maar er schoot nog een gedachte door mijn hoofd en dat is het volgende:
klopt het de Waltersons aandrijvingen ( 4 op 1) met meerdere tandwielen naast elkaar op de assen een meer ''remmende'' functie
hebben dan eenzelfde 4 op 1 vertraging maar dan het andere type zoals de standaard HL aandrijvingen met maar
één tandwiel per as ( achter elkaar allemaal dus) ?
Ik heb net beide aandrijvingen met een kettingaandrijfwiel erop rondgedraaid en de ''HL'' 4 op 1 kan je makkelijker ronddraaien
dan een 4 op 1 waltersons aandrijving die gaat een stuk zwaarder en staat meteen ook stil wanneer je ophoud met draaien.
HL type draait nog klein stukje door.
groet
Chris

_________________
Als het groter is dan 1 op 1 , is het voor mij !!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 jan 2018, 21:04 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2284
Woonplaats: Gemert
Dag Chris,

dat hoeft niet per se.
Ik ken de walterson aandrijvingen niet maar als meerdere tandwielen op 1 as zitten zou er in principe maar eentje, hooguit 2, vast moeten zitten en de rest middels (glij-)lagers.
Een meer billijke verklaring lijkt mij dit: minder speling en andere smering.
Als tandwielen strakker op elkaar zitten (merk je als je de as probeert te draaien, hoe groot is dan de slag die je kunt maken) is er minder speling dus meer directe overbrenging. Dan heb je in feite een dunner smeermiddel nodig.
Bovendien is de overbrenging belangrijk, als de HL een andere overbrenging heeft (aantal tanden per wiel) zal deze makkelijker doordraaien.

Veel zaken om goed na te lopen maar lijkt mij dat de waltersons toch een wat betere kwaliteit zijn dan de HL, uiteraard weer afhankelijk van gebruik.

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling