Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 28 maart 2024, 08:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 feb 2016, 12:25 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Jan bedankt voor je bijdrage, wordt erg gewaardeerd! : Thumbup :

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 13 maart 2016, 13:00 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Ik vond het erg gezellig weer en in het bijzonder vanwege de belangstelling voor het schilderen. We hebben onderling informatie over verf etc. uit kunnen wisselen, maar om echt met elkaar technieken te kunnen bespreken was de tijd niet toereikend.

Ik ben momenteel bezig met de laatste zet figuren voor mijn Ramelle diorama (Saving private Ryan) en dacht ik maak tussendoor wat foto's en voeg daar bij wat ik precies gedaan heb. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Op internet staan diverse camouflage patronen voor de Duitse figuren die jullie gezien hebben tijdens onze laatste bijeenkomt op 6 maart j.l. De figuren zijn gemaakt en geleverd door Jeff Shiu. Ik heb gekozen voor een variant met daarin een oud roze kleur. Erg gewaagd, maar waarom niet, als de kleur er ook echt geweest is? Ik heb gelezen dat aan het eind van de oorlog, er een brede schakering van camo outfits gedragen werd, dus deze variant zal vast ergens rondlopen hebben. Ik begin overigens meestal eerst met het gezicht, maar vanwege de moeilijkheidsgraad van het camouflagepatroon, doe ik het gezicht het laatst.

Afbeelding

De zogeheten reversible smock van die Duitse jongens die in Ramelle actief waren, dient als voorbeeld voor mijn camouflage.


Afbeelding

De foto's zijn niet bijzonder, maar ik moest de figuren tussen het schilderen door onder de daglicht lamp zetten (http://www.sceneryworkshop.nl/gereedschap/daglicht-lampen/, om jullie de details te kunnen laten zien.

Fase 1 het in de grondverf zetten van de figuren. Ik gebruik Vallejo verf, dus ook de grondverf van het zelfde merk. Na het gronden, kan ik altijd beter zien waar nog oneffenheden zitten. Vaak betekend dit nog een ronde plamuren, schuren en gronden. Ik vind zelf de Albastine 30 minuten plamuur een fijne sneldrogende en goed schuurbare plamuur.

Aan de volgende fases, ging een onderzoek op internet vooraf, gevolgd door het bij elkaar zoeken van overeenkomstige basiskleuren. Wat betreft kwasten, gebruik ik zeer fijne kwasten type 1 en 2 t/m de brede platte kwasten. De brede platte kwasten gebruik ik om te tamponneren en om grote vlakken te schilderen. Voor het maken van de bovenop liggende oud roze verf, heb ik een stukje spons gebruikt omdat de randen daarmee vaster liggen en niet zo diffuus worden als met tamponneren. Wat ik me zelf heb aangeleerd is, om de verf niet vet aan te brengen, maar deze op het palet te verdunnen. Hierdoor creëer je automatisch schaduweffecten in het te schilderen object, wat in het bijzonder bij kleding een realistischer effect geeft.

Ik geef verder geen overzicht van de gebruikte verfkleuren. Het zijn er vele : Sailor :


Afbeelding

Voor de afbakening van de oud roze delen, heb ik een penseel type gebruikt, waar ik ik de punt vanaf geknipt heb. Hierdoor ontstaat een kwastje met een platte kop. Het gebruik hiervan benadert goed het originele patronen. Zou ik de afbakening hebben gedaan d.m.v. het trekken van een lijn, dan komt deze op het object te solide over. De kop van de penseel zet ik haaks op de richting van de te maken afbakening. Door lichte tamponneer bewegingen ontstaat de afbakening.

Afbeelding

Fase 11 het inkleuren van naden en vouwen met een donkere kleur, geeft door het ontstane schaduweffect nog meer diepte aan het object. Het is best wel eng om over een lichte verf een donkere schaduw streep te trekken, maar het is echt de moeite waard!

Afbeelding

De laatste fase is het weatheren met zowel donkere als lichte kleuren. Ik gebruik daarbij altijd een diverse maten platte en bovenal soepele kwasten, waarmee ik de verf opneem om de kwast op het palet bijna droog te borstelen. Ik heb aan de onderkant van de broek, schoenen etc een licht grijze verf gebruikt om de illusie van stof op de kleding te creëren.


Hierna volgt het schilderen van de blote lichaamsdelen zoals handen en gezicht maar ook de kraag. Het platvorm schilder ik pas als de figuren in het diorama staan, zodat de kleuren mooi overlopen. Ik gebruik daarbij mijn paintbrush.

Afbeelding

Fase 12 de gezichten, beslaan diverse repeterende handelingen. De variatie zit hem in het kleurgebruik. Ik heb de MG34 schutter naar boven laten kijken, met zijn blik op de US Rangers in de kerktoren.

Erwin


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling