Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 18 apr 2024, 22:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 jan 2016, 14:04 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Dag allemaal,

Ik heb fiat om op 6 maart in Zetten, achter een tafeltje vol schilderspulletjes en 1:16 figuurtjes, voor wie interesse heeft te laten zien hoe ik figuurtjes beschilder. Maar.... ik heb de wijsheid en techniek niet in pacht en ben daarom erg benieuwd naar jullie ervaringen. Ik zou het erg leuk vinden, als geïnteresseerden klein en groot aanschuiven om mee te oefen op de door mij meegebrachte figuurtjes of je eigen figuurtje van resin of een andere kunststof. Wil je een bestaand figuurtje een andere look geven etc. neem 'm mee!

Ik neem mee:
Bio Verfreiniger;
Tissues;
Vallejo (grond)verf;
Vallejo glans en matte lak;
Kwasten;
Bordjes dienende als pallet;
Bakjes voor water;
Kleine Föhn.

Ik neem om begrijpelijke redenen niet mee:
Portable afzuiger;
Paint brush
Dremel

Ik hoop dat er geïnteresseerden zijn, die met mij mee willen doen.

Tot 6 maart in Zetten!

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 jan 2016, 19:17 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 maart 2009, 19:24
Berichten: 448
Woonplaats: Twello
kom zeker even kijken bij jou! : Thumbup :

_________________
leef nu !!!!
het is later dan je denkt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 jan 2016, 19:19 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Super Arjan!

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 jan 2016, 20:57 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2289
Woonplaats: Gemert
(af-)kijken kost niks. :D :D

figuurtjes schilderen lukt mij vrij aardig, gezichtjes niet. Houd ik daarom ook simpel.

Ik ben er sowieso op de 6e.

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 jan 2016, 21:00 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Ik kan je zeggen, dat ik er ook zit om te leren Jan : Chessygrin : Maar dit is voor mij wel één van de onderdelen van de hobby die ik erg leuk vind.

Tot de 6de dan : Thumbup :

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 jan 2016, 22:15 
Je hebt er een leerling bij. Voor mijn Sherman heb ik twee Britse figuren die nog in de verf moeten. Ik breng ze mee. Moet ik ook nog eigen verfspullen meenemen of iets aanschaffen?


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 28 jan 2016, 08:24 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hallo Fred,

Helemaal goed! Je hoeft van mij niets aan te schaffen, tenzij je graag met eigen kwasten schildert. We kijken samen wel waar we uitkomen met jouw Britten. : Thumbup : Neem je ook jouw Sherman mee?

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 28 jan 2016, 17:43 
Ja, zeker neem ik de Sherman ook mee. Hij is nog niet helemaal klaar wat betreft de afwerking; weathering maar daar heb je misschien ook wel wat tips voor. Heb nog dikke maand te gaan dus wellicht is de " nieuw uit fabriek" look er dan al wel beetje af. Ik breng wel wat spullen mee. Ben die dag toch aan het sjouwen :wink:


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 28 jan 2016, 20:05 
Schilderen altijd leuk , Heb nog een tankcommander te doen voor mijn Sherman 105 dus komt goed : Thumbup :
gr Erik


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 28 jan 2016, 21:36 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Hoe meer belangstelling des te leuker Eric. Tot 6 maart in Zetten!

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 feb 2016, 13:32 
Valt een 1/16 köti ook onder een 'figuurtje'? :lol:

Maar zonder gein, Lijkt me erg leuk om bij zo iets mee te kunnen kijken/proberen. Heb 2 figuurtjes die ik nog moet schilderen, daar zou ik echt wat van op kunnen steken. :) Mag je als buitenstaande ook eens langs komen en meekijken?


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 01 feb 2016, 15:27 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Tim ook niet- of aspirantleden zijn van harte welkom. En ook andere objecten als figuurtjes zijn welkom. Als ik het goed heb, mag je twee keer gratis binnenwippen : WohoW :

En uhhh ik zit er ook om van jullie te leren : Thumbup :

Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 04 feb 2016, 13:03 
Ja, maar ik kan je denk ik alleen maar leren hoe het niet moet. :lol: Van schilderen heb ik nog totaal geen kaas van gegeten. (over weatheren nog helemaal niet gesproken. :oops:


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: 04 feb 2016, 13:29 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 15 jan 2013, 14:12
Berichten: 401
Woonplaats: Arnhem
Oh cool Tim : WohoW : , nou dat gaat helemaal goed komen. Ik heb het ook moeten leren en nog leer ik bij. : Sailor :

Wat figuurtjes betreft, verwacht ik dat de focus zal komen te liggen op de gezichten, omdat dat voor velen een crime is. Gaat het om andere objecten, dan gaat het veelal over camouflage schilderen/spuiten, chippen, weatheren enz.

Laten we eerst kijken waar de belangstellenden staan met hun kennis en praktijk ervaring en dan aan de slag gaan met de verschillende technieken.

We zien elkaar in Zetten.


Groet,

Erwin R. Robijn


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 08 feb 2016, 11:44 
Offline
BTN Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 jan 2005, 11:41
Berichten: 2289
Woonplaats: Gemert
Op verzoek iets over airbrushen:
airbrush spuiten is niet zo moeilijk.

Mijn advies:
pak een klein modelletje (iets van 1:35) en ga daar op oefenen.
Het is vooral het gevoel ontwikkelen.
Merk en type airbrush is minder belangrijk, het gaat er om dat jij het ding lekker vindt werken.

Persoonlijk gebruik ik gewone Tamiya verf die verdun ik dan met alcohol 70% (kruidvat), paar druppels op een klein bekertje verf.
Je hebt dus ook nodig: pipetjes (om verf en alcohol <apart> op te zuigen en te mengen), wattips, alcohol 90%, vaseline, een doek(katoen of zo), latex handschoenen en water om straks de zaak goed schoon te maken. Een draaiplateau is handig maar niet vereist.

Voorbereiding:
te spuiten onderdelen goed ontvetten. (bijv. wasbenzine, 1 of 2 dagen voordat je begint met spuitwerk)
De te gebruiken verf goed doormengen in het potje zodat er geen klonten meer in zitten.
Maak geen grote hoeveelheden verf klaar, je zult verbaasd zijn met hoe weinig verf je al resultaat hebt.
Met een pipet wat verf in de spuitcup, andere pipet alcohol 70% erbij (druppels) 3e pipet gebruiken om de verf en alcohol in de cup goed te mengen.
De verf moet echt spoelwaterdun zijn.
Spuiten doe je met niet te veel druk (1,5 bar)

Bij het spuiten begin je ongeveer 1cm. voor je model met lucht/verf en ga je in 1 haal over het model tot er ongeveer 1cm. er voorbij, dan knop loslaten.
Terug weer op dezelfde manier. Beproefde techniek om "aanzetten" te vermijden.
Afhankelijk van hoe ver je de knop indrukt komt er veel verf/lucht of weinig, juist dat is gevoel ontwikkelen; is niet te beschrijven.
Ook de afstand tot je model, hoe dichterbij hoe dunner en vetter de verf, hoe verder weg hoe breder en magerder het spuitvlak; ook weer gevoel.

De latex handschoenen gebruik je tijdens het mengen/spuiten en als er een keer een onderdeel vastgehouden moet worden (heb je niet je hele klauwen onder de verf).
Spuitcabine: ik gebruik een oude kartonnen doos. Werkt prima voor mij. Als je heel erg veel spuitwerk gaat doen is een constructie met een afzuigkap (met koolstoffilter of afvoer naar buiten) een optie. Maakt wel veel lawaai.

Na het spuiten alles goed schoonmaken, ook het binnenwerk van je airbrush.
Eerst goed uitspoelen met water, dan nabehandelen met de 90% alcohol. Spuit demonteren en binnenwerk goed reinigen zodat geen verf resten achterblijven.
Als er een naald in zit moet die worden gesmeerd met een beetje vaseline.

Dat is het zo'n beetje. Kwestie van durven en oefenen. Wil je gaan experimenteren met een airbrush dan kun je de dure Tamiya verf er doorheen jagen of je meld je even bij mij, ik heb nog een flink restant met incourante kleuren van Tamiya (mat en glans) voor een prikkie.

Groet,
Jan

_________________
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling