Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 28 maart 2024, 09:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 306 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 30 maart 2015, 21:27 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1008
Nog een vraag aangezien ik geen HL kennis heb, en wat ik gevonden heb op het web niet vertrouw: op welke pins sluit ik de muzzleled aan?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 01 apr 2015, 17:56 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 409
Hallo Marcel,

Je bedoelt de LED voor de schot indicatie, neem ik aan. Deze, en ook de Asiatam Xenon flash unit, kan aangesloten worden op de 5polige connector nr2 op de Fusion print.

Deze connector bevindt zich aan de linkerkant van de Fusion (micro SDcard naar beneden gericht).
LET OP: De connectors zijn verschillend gepositioneerd op de Fusion Rev A en Rev B print. Zie foto's enkele postings terug.

De Asiatam Xenon flash unit heeft een 5polige stekker die op de Fusion connector nr2 gestoken wordt.
De 2polige stekker van deze Asiatam unit (bruin/gele kabel) is niet benodigd en wordt dus niet aangesloten.

Als je i.p.v. de Asiatam flash unit een felle flash LED wilt gebruiken, kun je die aansluiten zoals op onderstaande foto aangegeven.

Afbeelding

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 01 apr 2015, 19:03 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1008
Mijn dank is groot : Thumbup :


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 01 apr 2015, 20:21 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 409
Aanvulling op mijn voorgaande antwoord !!

Er hoeft bij de Fusion GEEN voorregelweerstand geplaats te worden als er een flash LED voor schotafgifte gebruikt wordt.
LED kan direct, zoals aangegeven, op connector nr 2 aangesloten worden.

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 apr 2015, 20:45 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 409
Op de Fusion ECO/PRO kunnen diverse Battle Units aangesloten worden, zoals die van ElMod zelf, HL/Taigen en ook Tamiya.

Voor het gebruik van deze Battle Units is wel een, voor ieder merk verschillende, ElMod Fusion BU adapter vereist.
Voor gebruik/uitleg/beschrijving van deze adapters zie verder terug in dit topic (vorige pag).

Aan dit rijtje BU Units kan nu ook de HAMMERHEAD IV Battle Unit van RCTA toegevoegd worden. Om deze te kunnen gebruiken met de Fusion, is tevens de ElMod Fusion BU adapter voor Tamiya vereist.

Deze Battle Unit van RCTA is volledig IR compatible met andere Tamiya compatible IR systemen.
Klein van afmeting met IR LED, IR sensors en indicatie LED's reeds op de print aanwezig.
Doordat alles nu op een klein printje zit, is er nu geen hoog uitstekende BU toren meer op de tank nodig.
Voor uitgebreide beschrijving/aansluitingen van de HAMMERHEAD zie het RCTA topic.

Hier een duidelijke afbeelding hoe de originele stekkers en bekabeling van de Tamiya BU Unit in een Tamiya tank, op de ElMod Fusion adapter voor Tamiya wordt aangesloten.

Afbeelding

De HAMMERHEAD IV is bekabeld volgens het Tamiya BU systeem en is dus makkelijk aan te sluiten/te gebruiken met de Fusion.
HAMMERHEAD kan niet rechtstreeks op de Fusion aangesloten worden.
Er dient een ElMod Fusion BU adapter voor Tamiya tussen de Fusion en de HAMMERHEAD geplaatst te worden.
LET OP: Kabelkleuren van ElMod adapter en HAMMERHEAD zijn afwijkend en NIET 1:1 doorverbonden.

Afbeelding

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 26 apr 2015, 20:21 
Offline

Geregistreerd: 22 okt 2006, 18:52
Berichten: 1008
Toch een kanttekening bij deze modules van ElMod, niet zozeer op de modules zelf, als wel de volledige afwezigheid van uitleg over de pinbezetting van de stekkers. Het blijkt dat deze modules zijn ontworpen voor mensen die HL rijden en dus zonder verdere uitleg de stekkers kunnen pluggen. Diegene (zoals ik) die Tamiya rijden, hebben geen idee wat de pinbezetting is van de stekkeraansluitingen. Dit vind ik een minpunt. Daarbij komt nog als ik ga googelen en wat vind over HL stekkers ik verschillende mogelijkheden te zien krijg over de aansluitingen. En welke dan de juiste is...? Die gok neem ik met zo'n dure module niet. Hier kan dus nog wel wat verbetert worden door ElMod met uitleg over de pinbezettingen.

Maar alsnog een vraag: op welke pinnen op stekker 1 sluit ik mijn HL (jaja) torendraaimotor aan?


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 29 apr 2015, 01:45 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 409
Die HL aansluitingen van de torengroep geeft wel vaker onduidelijkheden. Het ligt er maar aan, vanaf welke kant begint men te tellen voor de pin bezetting. De een geeft aan dat de onderste pin, pin 1 is terwijl iemand anders aangeeft dat de ondertse pin, pin 8 is.
Dan heb je al een groot misverstand betreffende aansluitingen.

Leg de Fusion print voor je met de SDcard naar je toe wijzend zoals op de eerder geplaatste foto. De stekkervoet van connector 1 op de Fusion heeft aan één kant 2 uitsparingen. Deze zijn naar de binnenkant van de print gericht.
De bovenste pin is pin 1, de onderste pin is pin 8.

De motor voor het torendraaien wordt aangesloten op pin 1 (plus) en pin 2 (min). De bovenste 2 pinnen van connector 1 dus.
Kun je alvast door met je werk.

Ik zal vandaag/morgen een foto plaatsen van de pinbezetting en aansluitingen van connector 1, zodat er geen misverstand meer is betreffende de pinbezetting van de 8polige HL stekker van de torengroep.

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 29 apr 2015, 23:13 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 409
Connector 1 op de Fusion module is een 8polige connector die compatible is met de 8polige toren aansluiting van HL.
Een HL toren kan dus rechtstreeks op de Fusion worden aangesloten middels de reeds aanwezige kabel in de HL tank.
Zie afbeelding voor overzicht van de pinbezetting van de HL connector op de Fusion.

Afbeelding

ElMod heeft ook een aparte Tamiya adapter beschikbaar voor het aansluiten van een Tamiya toren.
https://www.elmod.eu/product_info.php?c ... ucts_id=81
https://www.elmod.eu/product_info.php?c ... anguage=de

Deze adapter wordt op connector 1 van de Fusion gedrukt.
Middels de Tamiya adapter worden dan de volgende Tamiya functies ondersteund:
*draaien van toren
*elevatie van kanon
*verlichting
*MG

De Tamiya recoil kan rechtstreeks aangesloten worden op de Fusion. Aansluiten op connector 4 van de Fusion (linker beneden hoek print). Witte kabel van de Tamiya recoil unit moet op de linker (buitenste) pin. Naast deze pin bevindt zich een witte punt.

Fusion heeft ook nog een servo aansluiting voor de recoil.

LET OP: De originele Tamiya flash kan NIET op de Fusion aangesloten worden.

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 27 jan 2016, 12:06 
Offline

Geregistreerd: 26 jan 2016, 20:48
Berichten: 17
De Taigen Flash module is wel een mooie vervanging voor de Tamiya Flash. :) Deze heb ik in m'n Sherman en m'n Köti toegepast.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 25 dec 2016, 11:28 
Offline
BTN Erelid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 jun 2005, 05:56
Berichten: 949
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb de stoute schoenen weer uit het stof gehaald en weer aangetrokken en een ElMod Fusion Pro gekocht en ingebouwd. Aangeland bij de motoren setup kon ik bijna geen verschil zien in snelheid van de tracks zoals beschreven. Volgens de beschrijving maakt het niet uit hoe de motoren worden aangesloten maar ik twijfel. Maakt het nog uit hoe de motoren aangesloten worden voor wat betreft "plus" en "min"?
Hoe groot moet het verschil in snelheid van de tracks zijn? Zoals gezegd ik zie nauwelijks verschil en daardoor is de setup moeilijk te doen.

Ik heb nog uit de oertijd de ElMod battle unit(s) maar die schijnen niet aangesloten kunnen worden op de Pro. Als ik echter naar de huidige BU van ElMod kijk zie ik een iets veranderd printje maar wel dezelfde hoeveelheid kabels, zij het met een andere kleur. Is er iemand die de Fusion BU heeft en daarvan een foto kan maken met name de soldeerpunten, dan kan ik kijken of er iets veranderd is en waar de aansluiting zit van de IR led.

_________________
Groetjes,

Willem, CO rtd.

http://www.battletanksnederland.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 02 jan 2017, 22:33 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 19 okt 2008, 12:22
Berichten: 409
Heb zo'n battle unit voor de Fusion hier, Willem.
De aansluitingen op dat printje zijn op meerdere punten doorverbonden op de boven en onderkant van die print.
Tevens zitten er diverse heel kleine condensators en weerstanden op. Ook de IR LED met aansluiting zit er reeds op.
Dan zit je ook nog met de kleine stekker die op de Fusion print moet.

Waarom koop je niet gewoon een complete BU voor de Fusion. Heb je geen problemen en alles past perfect op elkaar.
Vroeger kon je alleen die BU print met stekkers, kabels en IR LED voor de Fusion bestellen, zonder de toren dus. Weet niet of dat nog kan.
De "oude" toren kun je gewoon gebruiken op de nieuwe Fusion BU print.

_________________
Groet, Ger


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 06 jan 2017, 08:13 
Offline
BTN Erelid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 09 jun 2005, 05:56
Berichten: 949
Woonplaats: Amsterdam
Dank je Ger, misschien kunnen we het er zondag nog even over hebben.

_________________
Groetjes,

Willem, CO rtd.

http://www.battletanksnederland.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 03 feb 2019, 21:18 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 maart 2009, 19:24
Berichten: 446
Woonplaats: Twello
Hoi, allemaal.

De aansluiting van de rookunit bestaat uit 3 pins. Ik neem aan dat er een + en een - bijzitten en dat de derde pin de hoeveelheid rook regelt.Wie kan mij vertellen of ik hierin gelijk heb en wat de pin-aansluitingen zijn?
Alvast bedankt, Arjan

_________________
leef nu !!!!
het is later dan je denkt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 08 jan 2021, 10:10 
Offline

Geregistreerd: 23 dec 2017, 07:42
Berichten: 38
Hallo Arjan, uitgaande van de logica bestaat een rookgenerator uit twee delen: een deel zorgt voor de rook (er zit een weerstand draad in die de rookolie doet verdampen cq laat roken ofwel heater) en een deel dat de rook verspreid via een ventilator (fan) Deze ventilator draait harder of zachter al naar gelang het toerental van de motor (proportioneel). Afhankelijk van het type fusion board (je hebt er met 4- en met 3- draads-verbinding): 3 draden zou betekenen twee x plus (een plus voor de weerstand en een plus voor de ventilator) en een gemeenschappelijke min. Rood en wit zijn nmm de plussen en zwart zou de min zijn.

gr easy8 aka sjaak


Omhoog
 Profiel  
 
 Titel: Re: ElMod
BerichtGeplaatst: 08 jan 2021, 20:58 
Offline
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 07 maart 2009, 19:24
Berichten: 446
Woonplaats: Twello
Sjaak, dank voor het antwoord. :thumbup:

Arjan.

_________________
leef nu !!!!
het is later dan je denkt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 306 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling